Wiele osób zadało mi dziś pytanie – jak zrobić upgrade do Windows 8.1. Gdzie tego szukać. Miałbyć blog o chmurze i wirtualizacji – więc czemu mam pisać o aktualizacji do Windows 8.1. Ano trzeba – Windows 8.1 ma z chmurą dość dużo wspólnego – ale o tym dalej 🙂
Procedura aktualizacji
Są dwie drogi aktualizacji – jedna dla osób posiadających licencję konsumencką (oem, box) – druga która jest dla wszystkich klientów.
Zacznijmy od tej prostszej:
- Trzeba wgrać wszystkie dostępne poprawki Windows Update – jedna z nich wprowadzi istotną aktualizację Windows Store (Sklepu Windows).
- Klawiszem „Windows” lub Ctrl-Esc otworzyć Menu Start i uruchomić program Sklep
- Po lewej stronie powinniśmy widzieć duży prostokąt z linkiem do uruchomienia procedury aktualizacji systemu.
- Po kliknięciu uruchomi się procedura pobierania i instalacji aktualizacji. Program instalacyjny analizuje czy na komputerze nie ma oprogramowania niezgodnego z nowym Windows 8.1, jeśli je wykryje poleci nam wcześniejsze odinstalowanie takiego oprogramowania. Dalej procedura aktualizacji odbywa się całkowicie automatycznie. Nowy system jest ściągany (około 3.7GB) i instalowany w tle.
- Jak program zakończy aktualizację wyświetli monit o ukończeniu pracy i poprosi o restart komputera. Teraz mamy czas (30-60 minut) by zostawić komputer w spokoju. System dokona niezbędnych aktualizacji ustawień, zmigruje wszystkie nasze ustawienia ze starego systemu do nowego.
- Koniec procesu to procedura aktywacji nowego systemu. Zostaniemy poproszeni o akceptację warunków licencji, autoryzowanie systemu swoim kontem Live (o ile w poprzednim systemie nasze konto było połączone z kontem Live.
- Na tym etapie system zapyta nas również czy chcemy by ustawienia komputera, zdjęcia oraz dokumenty przechowywać w SkyDrive.
To jest nowa funkcjonalność systemu, która wprowadza element chmury… Mówiąc krótko – konfiguracja naszego konta na komputerze, dokumenty oraz zdjęcia będą zapisywane nie tylko w naszym komputerze ale również na naszym koncie SkyDrive.
To opiszę niżej - Po wykonaniu w/w czynności uruchomi się system i zalogujemy się do naszego konta.
- Jeśli wszystko działa jak należy to polecam usunąć starą kopię systemu Windows – pozwoli nam to na oszczędzenie kilku do kilkunastu GB miejsca na dysku.
- W tym celu uruchamiamy program „Oczyszczanie dysku” (można go wyszukać w menu start wpisują „oczyszczanie dysku”.
- W programie wybieramy analizę dysku C. Po jej zakończeniu klikamy na dole na przycisk „Oczyść pliki systemowe” … i czekamy aż program zaktualizuje listę i w raporcie zaznaczamy opcję „Pliki poprzedniej wersji systemu Windows”. Następnie klikamy OK i potwierdzamy by program oczyścił dysk.
- Voilà …
Procedura tradycyjna
- Musimy pobrać nośnik z systemem Windows 8.1 – dla użytkowników programów Open jest ona dostępna na witrynie https://licensing.microsoft.com.
- Nośnik wypalamy na płycie DVD lub „montujemy” w bieżącym systemie (wystarczy dwukrotnie kliknąć na pobranym pliku ISO).
- Uruchamiamy program instalacyjny z nośnika i wybieramy opcję aktualizacji systemu Windows.
- Dalsze kroki będą analogicznie jak w instalacji uproszczonej poczynając od punktu 6.
Skydrive Everywhere
Poprzednia wersja Windows 8 obsługiwała SkyDrive jako dodatkową aplikację systemową oraz aplikację interfejsu Modern. Pozwalała ona nam na synchronizację wybranego katalogu komputera z chmurą. Jeśli wybraliśmy ten katalog na przechowywanie dokumentów – to wszystkie nasze dane były bezpiecznie synchronizowane z chmurą.
Dodatkowo pewne elementy konfiguracji systemu (m.in. obrazek przy logowaniu czy ustawienia kolorystyczne) były również przypisane do naszego konta Live.
W przypadku Windows 8.1 Microsoft poszedł krok dalej. Umożliwił synchronizację z chmurą wszystkich elementów konfiguracji konta. Aplikacja SkyDrive nie jest nam już dłużej potrzebna.
Ciekawostką jest to iż po zalogowaniu na nowej stacji (lub np. na tablecie) widzimy swoje dokumenty – ale nie są one automatycznie sychronizowane jak to miało miejsce z aplikacją SkyDrive – dokument jest pobierany z chmury wtedy gdy go potrzebujemy. Powodem takiego rozwiązania jest to iż na SkyDrive możemy posiadać nawet 200GB powierzchni zaś niektóre urządzenia (np. Surface) mogą nie mieć wystarczającej ilości wolnego miejsca by je móc przechować.
Jeśli chcemy by nasz komputer przechowywał wszystkie nasze dokumenty na komputerze, należy otworzyć Eksplorator plików, kliknąć lewej strony na ikonie SkyDrive prawym klawiszem myszki i wybrać opcję „Udostępnij w trybie Offline”. Dokumenty zostaną pobrane automatycznie.
Hint! W przypadku urządzeń z małą ilością miejsca na dysku (np. Tablet) możemy wybrać np. tylko istotne dla nas katalogi z dokumentami do synchronizacji Offline, zostawiając np. folder ze zdjęciami w wersji Online.
Jakie są zalety rozwiązania:
- Nasze dane są backupowane do chmury – w przypadku awarii komputera – przy reinstalacji systemu wystarczy połączyć się ze SkyDrive i nasz komputer będzie zawierał te same dane co wcześniej. Oczywiście dotyczy to tylko i wyłącznie tych danych, które zapiszemy w folderze SkyDrive – jeśli zapiszemy je na innym dysku to oczywiście nie będą one zabezpieczone.
- Logując się do innego komputera możemy mieć dostęp do naszych dokumentów i ustawień – co istotne w przypadku korzystania z innego komputera dane nie będą na nim przechowywane dopóki tego nie będziemy chcieć (patrz punkt wcześniej – synchronizacja Offline).
Wady
- Przeciwnikami rozwiązania będą na pewno osoby mające zastrzeżenia co do przechowywania danych w sieci. Nad bezpieczeństwem tych danych bym polemizował – osobiście doceniam fakt iż do dokumentów mam dostęp w każdej chwili z dowolnego urządzenia
- W przypadku dużej ilości dokumentów standardowy rozmiar konta (7GB) może się okazać zbyt mały i trzeba będzie wykupić abonament na większą przestrzeń.
- Korzystając z danych na komputerze bez opcji sychronizacji Offline wymaga stałego połączenia z siecią – inaczej do dokumentów nie będziemy mieć dostępu. Może być to uciążliwe w przypadku korzystania z urządzenia mobilnego (tablet) np. przez słabe łącze komórkowe.